Senioři tvoří až čtvrtinu klientů cestovních kanceláří. Preferují osobní přístup a komplexní služby

14.03.2018

Senioři jsou pro cestovní trh stále důležitější. Za pět let se dle údajů cestovní agentury Invia počet klientů starších 55 let zvýšil o 11 procentních bodů, vloni tak starší lidé tvořili až 22 % všech zájemců o dovolenou. Senioři nejčastěji vyrážejí do klasických evropských destinací, kam jezdí za odpočinkem i poznávacími zájezdy. Stále častěji se ale nebojí utrácet ani za exotičtější dovolené. Více než dvě třetiny seniorů jezdí na dovolenou mimo hlavní turistickou sezonu. Při nákupu zájezdů pak preferují osobní návštěvu pobočky a komplexní služby.

Čeští senioři patří k jedněm z nejaktivnějších i v evropském srovnání národů. Ještě před čtyřmi lety však cestovali nejčastěji v rámci tuzemska. Analýza Eurostatu, která pracuje s daty z roku 2014, například ukazuje, že 24 % procestovaných nocí všech Češek a Čechů tvořily noclehy osob starších 65 let. Dvě třetiny noclehů však čeští senioři strávili v tuzemsku. Právě tento trend se dle odborníků v posledních letech začíná měnit a tuzemští důchodci se nebojí vyrazit za hranice. Vliv na to má především početná skupina seniorů, která byla ekonomicky aktivní v porevoluční době a teď má dostatek financí, které neváhá investovat do lepšího ubytování i vzdálenějších destinací.

"Pravdou je, že v posledních letech jsou senioři stále aktivnější a více cestují i do vzdálených exotických destinací. Nárůst pozorujeme zatím v řádech jednotek procent a očekáváme, že bude pokračovat i v budoucnu," potvrzuje aktuální trend mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková. Reagují i cestovní kanceláře. Zatímco dotované zájezdy, které měly v minulosti za cíl posílit zájem o cestování do zahraničí, už téměř vymizely, přibývají zájezdy ušité na míru starší klientele nebo i specializované cestovní kanceláře. "Senioři poznávací i pobytové zájezdy tohoto typu s oblibou využívají. Ocení nejen příznivé ceny, ale i program uzpůsobený jejich možnostem a fakt, že na zájezdu mohou potkat podobně staré osoby se stejnými preferencemi. Nemusejí se tak bát, že by nestíhali tempo spolucestujících nebo nezvládli absolvovat celý program," říká Michal Tůma, marketingový ředitel cestovní agentury Invia, a potvrzuje, že senioři patří v cestovním ruchu ke stále významnější cílové skupině.

Starší lidé, stejně jako ostatní cestovatelé, míří dle statistik cestovní agentury Invia nejčastěji do tradičních evropských zemí. Senioři tak volí zájezdy do Řecka, Itálie či Bulharska, v oblibě mají též dražší zájezdy do Španělska a na přilehlé ostrovy. V posledních letech však stále častěji vyrážejí i do vzdálenějších exotických destinací. Trendem letošní sezony je zvýšený zájem o dovolené v Egyptě, Tunisku či Turecku, senioři ovšem nakupují také zájezdy na Kanárské ostrovy, Madeiru či do Ameriky. Samostatnou kapitolou jsou poté termální lázně na Slovensku a v Maďarsku, které se mezi staršími cestovateli těší rovněž velké oblibě. Kratší dovolenou do nich senioři často absolvují i několikrát ročně.

Senioři se při nákupu zájezdů chovají dle expertů na cestovní ruch velmi specificky. "Zhruba 70 % osob v důchodovém věku vyráží na dovolenou mimo hlavní turistickou sezonu, kdy v letoviscích panuje klid a mírnější klima. Senioři nicméně své zájezdy rádi plánují a nakupují s předstihem," uvádí Michal Tůma z cestovní agentury Invia, jež nabízí desítky zájezdů pro seniory. "U cestovní kanceláře si senioři kupují zpravidla kompletní zájezd, včetně ubytování v kvalitnějších, nejčastěji čtyřhvězdičkových, hotelích, dopravy, stravy, delegáta a transferu. Až 40 % seniorů se navíc vrací do své oblíbené cestovní kanceláře a jsou tak jejími věrnými klienty," doplňuje Tereza Picková, výkonná ředitelka Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, a dodává, že starší klienti vyžadují osobní přístup a jen výjimečně objednávají zájezdy na internetu.

O společnosti Invia.cz, a. s.

Společnost Invia.cz, a. s., je největší internetová cestovní agentura v České republice a autorizovaný prodejce zájezdů více než 300 renomovaných a pojištěných cestovních kanceláří působících na českém a slovenském trhu. Zákazníkům nabízí neustále aktualizovanou nabídku katalogových i Last Minute zájezdů v přehledné, jednotné formě, čímž šetří jejich čas při plánování dovolené. Díky svým kvalitním službám má cestovní agentura Invia již více než 1 000 000 spokojených klientů. Invia navíc poskytuje unikátní pojištění Faktor 100, které chrání klienty při krachu cestovní kanceláře. Díky svým službám zajistila Invia klientům možnost nejbezpečnějšího nákupu dovolené na českém trhu.

Společnost Invia mohou klienti nalézt na internetu. Webové stránky www.invia.cz byly v roce 2012 vyhodnoceny jako absolutní vítěz soutěže WebTop100 v kategorii Obchod a služby a zároveň oceněny 1. místem v kategorii Cestovní ruch. Cestovní agentura je pro zákazníky rovněž dostupná ve více než 100 kamenných klientských centrech ve městech po celém území České republiky. Invia již má své zastoupení na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a Rumunsku.

Kvalitní servis společnost svým zákazníkům zaručuje prostřednictvím špičkových technologií, znalosti cestovního ruchu a moderního brněnského call centra s vysoce kvalifikovanými prodejci.

O Asociaci českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA)

Asociace českých cestovních kanceláří a agentur je české profesní sdružení subjektů cestovního ruchu založené v roce 1991, které má v současné době 250 členů z řad subjektů cestovního ruchu. Řádným členem se mohou stát cestovní kanceláře a agentury zabývající se příjezdovým i výjezdovým cestovním ruchem. Přidruženými členy AČCKA se mohou stát zahraniční cestovní kanceláře, hotely, centrály cestovního ruchu, školy a komerční firmy nabízející služby cestovním kancelářím (například pojišťovny).