Kvalita hotelů a penzionů v roste

23.03.2018

Praha 20. března 2018 (PROTEXT) - Kvalita hotelů a penzionů v Česku roste. Může za to ekonomická situace i vliv recenzí na internetu

Česká ekonomika roste nad potenciál. V loňském roce to bylo o 4,5 procenta, letošní růst odhaduje ČNB zhruba kolem 3,5 procenta. Promítá se to i do tuzemského cestovního ruchu. Trendem je zvyšování kvality služeb při zachování konkurenceschopné ceny v porovnání se zahraničím. Na kvalitu tlačí rovněž sami zákazníci tím, že své zkušenosti častěji sdílí na internetu. Díky růstu průměrné mzdy a vlivem bezpečnostní situace ve světě roste u Čechů i u lidí ze zahraničí zájem o tuzemské destinace.

Že je o Česko zájem, potvrzují i čísla rezervačního portálu Hotel.cz. Podle Milana Petra, manažera největšího českého rezervačního portálu Hotel.cz vzrostl počet rezervací od roku 2010 dva a půl krát. "V této dekádě si u nás lidé každý rok objednali zhruba o deset procent více pobytů jak v roce předchozím. Výjimkou byly roky 2014 a 2015, kdy byl nárůst skoro čtvrtinový," uvádí Petr. Odpovídá to stavu ekonomického cyklu. Český HDP podle čísel ČSÚ začal růst ve třetím kvartálu roku 2013 a růst kumuloval ve druhém a třetím kvartálu roku 2015 hodnotami nad 5 procent. Třetí největší meziroční nárůst tuzemských rezervací zaznamenal portál v roce 2016, tedy v době, kdy došlo k teroristickým útokům na promenádě v Nice či na vánočních trzích v Berlíně.

Oblíbené destinace v Česku

O výběru ubytování nejčastěji rozhodují lokalita a charakter služeb. Příznivá ekonomická situace dovoluje investovat do ubytovacích zařízení, a tak je z čeho vybírat. Vznikají nové hotely, penziony i nové lázeňské domy. Do Česka přicházejí nové druhy služeb.

Mezi Čechy jsou čím dál tím více oblíbené wellness pobyty. Vyhledávají je mladé bezdětné páry i lidé, kteří mají odrostlé děti a chtějí si užívat znovunabytého volného času. "Trend potvrzuje nejen konstantně rostoucí poptávka a nabídka služeb, ale například i hledanost klíčového slova 'wellness pobyt', která se od roku 2010 více jak zčtyřnásobila," dodává Petr. Mezi nejpopulárnější patří tradičně Mariánské lázně a Františkovy lázně v západních Čechách, na Moravě pak Lázně Luhačovice. Že je na trhu hlad po lázeňských službách potvrzuje i velký zájem o nejmladší zařízení svého druhu u nás - Lázně Lednice. Exponované termíny je zde nutné rezervovat alespoň s půlročním předstihem. Stejně jako v zavedených lázeňských destinacích.

U rodin s dětmi se těší oblibě hotely a hotelové komplexy v přírodě. Většinou je poznáte podle označení resort. Obecně lze říci, že tato cílová skupina se rozhoduje především podle služeb, které dokáže zařízení nabídnout. A to jak služeb bezplatných, tak placených. Klíčové je zabavit rodinu na celou dobu pobytu. Do hor se jezdí tradičně do Krkonoš či na Šumavu. Oblíbený je jih republiky. Pobyty v dobrých hotelech či penzionech v jižních Čechách a na jižní Moravě jsou často vyprodané měsíce dopředu.

Recenze jako vodítko

Celosvětovým trendem posledních let, který neminul ani Česko, je měnící se způsob výběru ubytovacích zařízení. V uplynulé dekádě platilo, že klíčové je mít kvalitní webové stránky a dobře nafocený hotel či penzion. Hosté si vybírali především na základě informací, které jim o sobě prozradil ubytovatel. "Dnešní dobu poznamenal nástup sociálních sítí. Nikdy nebylo tak jednoduché sdílet své osobní zážitky on-line. Lidé rádi hodnotí na sociálních sítích i mimo ně. Podle recenzí ostatních se rozhodují. Je jedno, jestli kupují pračku, nebo vybírají pobyt v Krkonoších," dodává Petr s tím, že jen za loňský rok napsali zákazníci portálu Hotel.cz více jak 21 tisíc recenzí, z toho přes 16 700 jich bylo v hodnotě vyšší jak 8 z 10.

Zatímco počet rezervací od roku 2010 vzrostl dva a půl krát, udělených recenzí je takřka tři a půl krát více. Že za růstem kvality služeb může být i tlak ze strany hostů Petr potvrzuje: "Podle našeho průzkumu si devět z deseti zákazníků vybere ze dvou srovnatelných hotelů (lokalitou, cenou i službami) ten, který bude mít lepší hodnocení." Pro zákazníky, kteří si chtějí ověřit kvalitu ubytovacího zařízení na první dobrou, bez nutnosti pročítat desítky recenzí, vznikají různé druhy hodnotících stupnic či certifikátů. Jak poznat jejich věrohodnost? Ověřte si, kdo za nimi stojí a čím je získání hodnocení podmíněno.

Příkladem může být Certifikát kvality udělovaný rezervačním portálem Hotel.cz. Získat ho může pouze zařízení s určitou úrovní nestranných recenzí. Portál je umožňuje psát pouze hostům, kteří pobyt skutečně absolvovali, nijak do nich nezasahuje. V tom je rozdíl oproti recenzím na sociálních sítích.

Mezi hodnotícími stupnicemi je nejznámější pětihvězdičková stupnice, kterou používá Asociace hotelů a restaurací ČR. Za hvězdičkami uváděnými u názvu hotelu se skrývá úroveň jeho vybavení. Nevýhodou stupnice je absence zpětné vazby od hostů, kterou poskytují recenze.

Více informací o společnosti Hotel.cz najdete na: https://www.hotel.cz/o-nas